Cervantes, 5-15 - Cerdanyola del Vallès

936 920 884

Llegir a casa en veu alta

Llegir a casa en veu alta

La lectura en veu alta per part dels infants a casa és una pràctica que no només contribueix al desenvolupament de les habilitats de lectura, sinó que també aporta nombrosos beneficis cognitius i emocionals. Llegir a cas en veu alta va més enllà de la simple descodificació de paraules; ofereix una oportunitat per a l’exploració, la comprensió i el foment de l’amor per la lectura.

En primer lloc, llegir en veu alta millora les habilitats de lectura dels nens. Quan els nens llegeixen en veu alta, s’enfronten a una varietat de paraules i estructures gramaticals, fet que enriqueix el seu vocabulari i millora la seva comprensió lectora. A més, aquesta pràctica els ajuda a desenvolupar una millor pronúncia i entonació, ja que han de transmetre el significat del text de manera clara i expressiva.

Llegir en veu alta està relacionat amb l’activitat complementària d’oratòria. L’oratòria és l’art de parlar en públic de manera efectiva i persuasiva, i llegir en veu alta pot ser una pràctica valuosa per millorar aquesta habilitat que treballem a l’escola des de les primeres etapes. Quan llegim en veu alta, estem posant en pràctica diverses habilitats relacionades amb la oratòria, com ara la modulació de la veu, la pronunciació clara, la entonació i la comunicació efectiva del contingut.

A més, llegir en veu alta també pot millorar altres aspectes relacionats amb la comunicació, com la comprensió lectora, la concentració i la capacitat de transmetre el significat del text. Aquesta pràctica pot ser especialment útil per a aquells que vulguin millorar les seves habilitats comunicatives en diversos àmbits, ja sigui en àmbits professionals, acadèmics o socials.

Llegir a casa en veu alta també fomenta l’amor per la lectura. L’experiència de compartir històries en veu alta pot ser màgica i captivadora, creant vincles emocionals amb els personatges i les trames. Aquesta connexió emocional amb els llibres pot durar tota la vida, establint una base sòlida per a un interès constant per la lectura.

A més, llegir en veu alta fomenta la comprensió del contingut. Quan els nens expliquen la història, han de processar la informació, entendre les relacions entre els personatges i identificar els temes. Aquesta activitat no només implica la decodificació de paraules, sinó també la interpretació i la inferència, competències crucials per al pensament crític i la comprensió del món que els envolta.

La lectura en veu alta també pot millorar les habilitats socials dels infants. Quan comparteixen llibres amb altres membres de la família o amics, desenvolupen habilitats de comunicació i aprenen a escoltar amb atenció. Aquesta pràctica pot ser particularment beneficiosa en l’entorn acadèmic, ja que els infants poden adquirir habilitats de presentació i comunicació que els seran útils al llarg de la vida.

A més dels beneficis cognitius, llegir en veu alta també contribueix al desenvolupament emocional dels infants. Les històries poden abordar temes com la identitat, les emocions i la resiliència, proporcionant a la canalla una eina per explorar i entendre les seves pròpies emocions i les dels altres. Aquesta connexió amb les emocions mitjançant la literatura ajuda a desenvolupar l’empatia i la comprensió emocional.

Imatge extreta de https://www.ampas.cat/acasallegimenveualta/#
  • Tranquil com en Camil de Natacha Andriamirado i Delphine Renon (de 3 a 6 anys)
  • Dos esquirols i una pinya de Rachel Bright (de 6 a 8 anys)
  • Els pops tenen zero ossos d’Anne Richardson i Andrea Antinori (de 8 a 10 anys)
  • La increïble història de l’àvia gànster de David Walliams (de 10 a 12 anys)
  • Guia màgica d’autodefensa amb galetes de T. Kingfisher (de 12 a 14 anys)
  • Ales de sang de Rebecca Yarros (de 14 a 16 anys)

En conclusió, la lectura en veu alta per part dels nens a casa és una pràctica invaluable que va més enllà de l’aprenentatge de les paraules en una pàgina. Millora les habilitats de lectura, fomenta l’amor per la literatura, enriqueix la comprensió del contingut, desenvolupa habilitats socials i contribueix al creixement emocional. Els pares, els tutors i els educadors tenen un paper fonamental en fomentar aquesta activitat, creant un entorn ric en paraules i emocions que perdurarà en el futur dels nens.

Llegir a casa en veu alta
CreaEscola Quality Certificate for Education Website