Cervantes, 5-15 - Cerdanyola del Vallès

936 920 884

L’esmorzar és clau

L’esmorzar és clau

L’alimentació és un procés imprescindible per viure. A més, alimentar-se de forma saludable i mantenir una vida activa ens permetrà gaudir de salut i benestar. En aquest sentit, l’esmorzar és clau per cobrir les necessitars nutricionals i energètiques de les primeres hores del dia. Al llarg d’aquestes línies, us explicarem en què consisteix un bon esmorzar per cobrir les activitats lectives al llarg del matí i farem unes pinzellades sobre la importància d’una alimentació saludable.

La clau per un bon esmorzar

A l’etapa escolar, l’esmorzar és l’únic àpat que els infants i joves comparteixen plegats al centre educatiu. Però no és l’únic àpat matinal que cal fer. És recomanable esmorzar a casa abans d’anar a l’escola, al matí es ve d’un gran període de dejuni del dia anterior i no és recomanable sortir de casa sense haver menjat. De vegades, pot ser per manca de temps o per falta de gana que no es mengi res, però es pot cobrir aquesta necessitat alimentària fent una ingesta més lleugera que després ja es podrà complementar a mig matí.

Font: FEDAC Cerdanyola

El segon esmorzar, el que es fa a mig matí, sol coincidir amb l’esbarjo i complementa el primer esmorzar fet a casa. L’esmorzar a l’escola contribueix a assolir els requeriments nutricionals i ajuda a distribuir adequadament l’energia necessària al llarg de la jornada.

Per tal de cobrir aquestes necessitats, tant nutricionals com energètiques, l’esmorzar a casa i a l’escola pot incloure els següents grups d’aliments: els lactis que ens aporten proteïnes per construir, els farinacis encarregats de subminitrar l’energia per l’organisme i la fruita fresca que ens omple de vitamines per regular els processos vitals.

No oblidem l’aigua, necessària per hidratar el cos i és la millor beguda per acompanyar un bon esmorzar. Cal anar en compte amb els sucs envasats i altres begudes ensucrades, com menys, millor. És preferible portar fruita fresca, hortalisses (bastonets de pastanaga o de cogombre, per exemple) o fruita seca (avellanes, nous, ametlles, etc.).

Font: FEDAC Cerdanyola

Si bé és cert que anem atrafegats i la manca de temps ens dificulta la gestió del dia a dia, ser organitzats i tenir una previsió ens pot ser de gran ajuda per facilitar l’esmorzar:

  • preparar entrepans el cap de setmana i congelar-los
  • disposar de varietat d’aliments saludables
  • deixar la taula parada la nit anterior per esmorzar en família
  • tenir pa, ja sigui fresc o al congelador
  • utilitzar envasos reutilitzables com carmanyoles i cantimplores, que podem deixar a punt
  • tenir una planificació dels esmorzars, com la següent taula que us pot servir pel vostre dia a dia
Font: Generalitat de Catalunya. Departament de Salut.

Alimentació saludable

Tot ésser viu necessita nutrir-se per mantenir amb vida les seves cèl·lules. Els éssers humans incorporem els nutrients essencials mitjançant l’alimentació per aportar a les nostres cèl·lules:

Font: FEDAC Cerdanyola
  • Matèria per construir estructures, reparar-les i créixer. Les proteïnes cumpleixen una funció estructural ja que aporten a les cèl·lules matèria que permet mantenir, reparar i desenvolupar el nostre organisme.
  • Energia per realitzar les funcions vitals. La funció energètica la cobreixen els hidrats de carboni i els greixos, que proporcionen l’energia necessària perquè les nostres cèl·lules puguin realitzar tots els processos vitals.
  • Capacitat per regular les reaccions químiques. Se’n produeixen milions de forma coordinada en el nostre organisme gràcies a l’acció de les vitamines i les sals minerals, responsable de mantenir la funció reguladora.

Una alimentació saludable es defineix com aquella que és satisfactòria, suficient, equilibrada, variada, segura, adaptada al comensal i a l’entorn, sostenible i assequible. Com que els aliments contenen diferents nutrients i en quantitats distintes, caldrà fer una bona combinació per cobrir totes les necessitats nutricionals.

Aquí entra en joc la piràmide dels aliments, que ens proposa l’Agència de Salut Pública de Catalunya per conèixer la freqüència del consum de cada grup d’aliments. Aquells que estan a la base de la piràmide són els que s’han de consumir més habitualment. A mesura que pugem cap a la punta superior de la piràmide, caldrà reduir-ne el consum i menjar-los de forma esporàdica.

Font: Agència de Salut Pública de Catalunya

El següent vídeo ens mostra com interpretar la piràmide de l’alimentació saludable segons el consum: diari, setmanal i ocasional. Situa els diferents grups d’aliments, així com exemples de cadascun, i ens ofereix recomanacions per portar una dieta equilibrada i un estil de vida saludable.

Us animem a planificar un menú setmanal amb els vostres fills i filles a partir d’aquestes recomanacions. És important fer-los partícips en la compra, la planificació i l’elaboració dels àpats. Així aconseguireu que l’alimentació sigui satisfactòria i adaptada al comensal. I recordeu ser sostenibles, compreu productes de temporada i feu ús d’envasos reutilitzables per contribuir a la salut del canvi climàtic.