Donem resposta als reptes del món actual
Cervantes, 5-15 - Cerdanyola del Vallès
936 920 884
El projecte de +Teatre a l’escola és un projecte innovador i transversal a totes les etapes del centre. És una proposta de molta qualitat que es va iniciar fa més de 10 anys a l’escola FEDAC Cerdanyola i ara ja és un projecte que arriba a tots els nivells.
Oi que el coneixeu? Nadales, teatre, musicals, dansa,…
El teatre facilita l’oratòria, l’expressió corporal, les arts plàstiques,… Un gran projecte innovador que ens fa molta il·lusió que ens hagin reconegut com a Innovació Pedagògica per part del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.
En la resolució del passat 22 de març de 2023, es va fer pública la llista definitiva de centres amb dret a certificació d’innovació pedagògica. Aquesta certificació és reconeguda segons els procediments establerts a la resolució EDU/3348/2022, de 26 d’octubre del passat any, per la qual es va obrir convocatòria pública per al reconeixement de projectes d’innovació pedagògica de centres educatius.
A nivell educatiu, el teatre és un gran aliat per fer desenvolupar als alumnes diferents tipus d’aprenentatge, no només artístic, sinó també emocional i conceptual. Sigui perquè inclou música, amb cançons i balls, improvisació o un guió que els/les alumnes han de memoritzar, el teatre engloba una sèrie de competències que s’aprenen de manera molt més expressiva i enriquidora pels alumnes.
Descobrir-se potencia la seva autoestima, exterioritza les seves emocions i alhora suposa un treball en grup que genera una cohesió entre ells i elles realment satisfactòria. Tots aquests beneficis fan que l’ensenyament del teatre sigui una eina educativa i emocional, imprescindible al centre.
Per tot això, hem apostat per anar teixint una línia d’escola on, des dels més petits de l’escola fins als alumnes més grans de secundària, en diferents cursos, aniran vivint experiències memorables entorn l’art escènic.
+Teatre a l’escola és un projecte innovador que pretén implementar la cultura del teatre de forma transversal a totes les etapes i nivells de l’escola, tant a nivell escènic, com artístic en general, ja sigui amb coreografies, musicals o elaboracions de decorats i atrezzos. Durant setmanes es desenvolupa un gran treball coordinat entre alumnes i docents que culmina en un producte final on s’han treballat nombrosos objectius a través de l’educació teatral:
Així, els eixos que defineixen el motiu pel qual hem adquirit aquest certificat d’innovació pedagògica, els podem establir en tres àmbits:
Des de fa anys, a la nostra escola hem anat afegint i ampliant diferents activitats lligades al món del teatre que, poc a poc, ha acabat esdevenint en un projecte innovador present a les tres etapes: +Teatre a l’escola, lligat a l’objectiu estratègic de potenciar l’art de forma transversal a l’escola.
A educació infantil es treballa a partir del festival de fi de curs. A partir d’una història, ja sigui adaptada o creada, sorgeix un fil argumental on mestres i alumnes escenifiquen l’obra. L’escenografia, l’argument, la música i la dansa, aquesta part essencial en l’alumnat, donen cos a l’obra i poder representar-ho en un teatre de debò (a l’Ateneu de Cerdanyola), per garantir que tot el treball esdevingui una experiència artística memorable. Viure dalt de l’escenari l’obra treballada durant un trimestre a l’escola per l’alumnat i els/les mestres, és un dels objectius més importants.
A primària, els alumnes de segon teatrelitzen obres clàssiques de la literatura infantil popular i els alumnes de sisè de primària porten a terme una versió pròpia d’un musical. En totes dues experiències el valor del treball està enfocat tant en l’obra pròpia com en tot el que la constitueix, com ara: creació d’escenes, disseny de vestuari, ambientació de l’obra, música, dansa i coral. Es donen importància a tots els elements artístics que consoliden una obra de teatre. La importància del cant coral a l’escola es treballa des d’infantil a primària a partir de les cantates de Nadal, Santa Cecília i la participació a la Cantània, i es treballa la bellesa i la riquesa de la veu, com instrument propi de cadascú.
A secundària, el teatre es va promoure inicialment a 4t d’ESO, amb la representació de 3 obres diferents, una per cada trimestre i de caire molt divers. En totes però, les cançons i els balls són el fil conductor. Posteriorment, el teatre es va anar introduint a 1r d’ESO amb un projecte d’obra descriptiva, musical i emocional anomenada “Un dia qualsevol”. I 3r d’ESO es va estrenar amb “Himomu”, una posada en escena de la Història de la música moderna on els alumnes fan un recorregut per les diferents dècades, des del 1950 fins l’actualitat, explicant i interpretant els i les artistes més emblemàtics.
Finalment, des de la comissió de RiS (Recerca i Sentit) a les celebracions d’Advent, amb la participació d’alumnes de primària i secundària es teatrelitzen diferents escenes escrites pels propis docents com a fil conductor de la celebració.
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2020 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola