Cervantes, 5-15 - Cerdanyola del Vallès

936 920 884

Flipped classroom: Les matemàtiques a l’abast de tothom

Flipped classroom: Les matemàtiques a l’abast de tothom

Us compartim l’experiència a FEDAC Cerdanyola de la professora d’educació secundària Encarna Corral. Una trajectòria marcada per la introducció de les noves tecnologies i el benefici que n’ha tret per aconseguir que les matemàtiques estiguin a l’abast de tothom a través d’una nova metodologia: el flipped classroom.

Flipped classroom

Diversistat en matemàtiques

Les matemàtiques, aquesta matèria que no deixa indiferent a cap alumne…  Si els preguntem si els agraden les matemàtiques, la resposta majoritària serà un o un No rotund;  molts pocs respondran amb una opinió intermitja. 

Per a algú, és la seva matèria preferida. Però, per a la majoria, és l’antítesi: el sentiment que els provoca és una sensació d’animadversió.

Per què succeeix aquest fenomen amb aquesta matèria concreta? Què podem fer per motivar-los?

Per donar resposta a aquestes preguntes, ens parlarà de la seva experiència com a docent de matemàtiques de secundària des de fa 26 anys. El gran repte que s’ha trobat dins una aula és la gran diversitat de ritmes d’aprenentatge.

Inicis magistrals

Impartint les classes en la metodologia magistral, és a dir, el docent explica i els alumnes escolten, no afavoreix poder respectar les característiques particulars de cada alumne. Amb la metodologia tradicional, els alumnes s’han d’adaptar al ritme que marca el docent, però això és just tot el contrari del que realment es necessita per respectar el ritme de cada alumne. 

Quan feia una classe magistral, es trobava que si explicava els continguts una vegada, molts alumnes no ho entenien. Llavors els hi tornava a explicar d’una altra manera, però llavors els alumnes que ho havien entès a la primera, s’avorrien.  La solució era clara, cada alumne hauria de tenir per a ell sol el docent fent l’explicació. Però com? 

Respectar el ritme d’aprenentatge

La tecnologia li va donar la solució: enregistrar les explicacions en vídeo. Així els alumnes poden escoltar les explicacions, cadascun al seu ritme. Fins i tot, cada alumne pot estar aprenent continguts diferents dins la mateixa aula. Com a docent, ha passat del “paper” de fer una explicació única per a trenta alumnes, a donar suport als dubtes particulars de cada alumne sense impedir que la resta pugui continuar amb el seu propi aprenentatge. 

Però les matemàtiques, més que teoria, és pràctica!

Com podia fer que cada alumne tingués les activitats adequades al seu ritme d’aprenentatge? Com afavorir l’aprenentatge entre iguals? Com respectar les diversitats de l’alumnat?

El que ha après al llarg de la seva trajectòria docent és que als alumnes els motiva més fer les activitats ajudant-se mútuament, que no pas amb la metodologia tradicional de “sortir a la pissarra a resoldre el problema davant de tota la classe”. En el treball cooperatiu va trobar la solució: els alumnes seuen en grupets fent les activitats i col·laborant entre ells.

La seva missió actual en la gestió d’aula és enregistrar els continguts i orientar a cada grup amb els dubtes que els poden anar sorgint.

Flipped classroom

Flipped classroom

Aquesta metodologia pedagògica que ha revolucionat les aules rep el nom de Flipped classroom. També coneguda per aula invertida, permet respondre a les necessitats actuals d’aprenentatge dels infants i joves del segle XXI. Gràcies a l’introducció de les noves tecnologies i el professor com a guia, es preparen els continguts de manera individual i resolen les activitat de forma participativa.

Aspectes positius de la metodologia flipped classroom observats a l’aula de matemàtiques:

  • Els alumnes passen de ser subjectes passius a ser els protagonistes del seu propi aprenentatge: treballen, participen, col·laboren en equip, plantegen dubtes i s’organitzen per resoldre problemes.
  • Augmenta el temps per atendre dubtes i afavoreix la consolidació de coneixements.
  • Afavoreix l’atenció individualitzada i permet adaptar els continguts a la diversitat de l’aula.
  • Es basa en la comprensió per aconseguir aprenentages més profunds i perllongats en el temps, allunyant-se de la tradicional memorització de les metodologies magistrals.
  • Fomenta el desenvolupament de l’autonomia i la competència digital pel treball individual i col·lectiu.
  • Els alumnes treballen amb el seus iguals i assumeixen responsabilitats per arribar a objectius comuns, fomentant així la motivació per la matèria.

Si encara no formeu part de la comunitat educativa de FEDAC Cerdanyola, us obrim les portes per conèixer el nostre projecte educatiu i la nostra proposta diferenciadora. Omple el formulari i ben aviat ens posarem en contacte amb tu!

Flipped classroom
CreaEscola Quality Certificate for Education Website