Cervantes, 5-15 - Cerdanyola del Vallès

936 920 884

Com promoure els Objectius de Desenvolupament Sostenible des d’una aula de secundària

Com promoure els Objectius de Desenvolupament Sostenible des d’una aula de secundària

Quan convidem l’alumnat de secundària a parar atenció al seu voltant i a plantejar propostes de millora, mai es queden en silenci, sinó que somien en un món més just, amb igualtat i respecte entre les persones i en un planeta més net i sostenible. Tampoc s’obliden de la salut mental, que actualment els toca de prop, i del dret a tenir-ne accés siguis d’on siguis.

Aquest curs, com que sabem que tot canvi comença en un mateix, a FEDAC Cerdanyola hem decidit fer un pas endavant per començar a fer realitat alguns dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) que estan alineats amb aquests canvis en el món. 

Un procés senzill amb aprenentatges complexos

D’entrada, els alumnes de primer i tercer d’educació secundària ens vam agrupar per interessos i vam fer una primera recerca dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS): quina finalitat perseguia i per què era important, quin impacte suposaria assolir-lo, de quines maneres es podria promoure, etc.

Seguidament, vam utilitzar algunes eines de lideratge que ens van permetre concretar el seguit de passos a realitzar des de l’escola i, així, organitzar-nos i planificar el temps, distribuir rols entre els membres de l’equip o optimitzar els recursos necessaris.  

ODS quaresma

Els dies posteriors els vam destinar a posar el producte final a punt i, per últim, vam exposar-lo i fer-ho visible a la resta de la comunitat educativa.

El docent, en aquests projectes, ha jugat el rol de xerpa, d’acompanyant. Això implica que, tot i semblar un procés senzill, per a l’alumnat de secundària ha estat una oportunitat de desenvolupar el seu lideratge. Consegüentment, hem posat a prova habilitats complexes com fixar-se objectius, prioritzar les tasques, delegar responsabilitats i confiar en el talent dels companys i en el seu propi, ser crític per revisar la pròpia tasca o superar inseguretats en el moment de comunicar la proposta davant d’altres alumnes de l’escola. 

Celebrem l’èxit!

Després d’uns quants dies de treball, alguns projectes han arribat al final. De les aules de secundària han sorgit tallers internivells per educació infantil, primària i secundària sobre la igualtat, la salut alimentària i mental, campanyes sobre el respecte a la diversitat, eines per afavorir el reciclatge, un Bon dia en to humorístic, entre d’altres.

Totes aquestes propostes han vingut carregades d’algun aprenentatge i, per això, les considerem un èxit que volem celebrar. Tanmateix, també ho considerem un èxit perquè vetllen per tenir cura de la humanitat i del món

Esperem que la nostra experiència et serveixi d’inspiració a tu, lector/a, i recordis que dins teu hi tens un líder que, amb petites accions, pot canviar el món!

ODS quaresma
CreaEscola Quality Certificate for Education Website