Donem resposta als reptes del món actual
Cervantes, 5-15 - Cerdanyola del Vallès
936 920 884
Introduir la robòtica a les primeres etapes educatives permet que els infants es familiaritzin amb la tecnologia des de molt joves. Avui dia, les habilitats tecnològiques són imprescindibles no només per a professions especialitzades, sinó per a una àmplia gamma de treballs. Començar a aprendre conceptes bàsics de programació, electrònica i robòtica ajuda els nens a tenir una comprensió sòlida dels fonaments tecnològics que seran crucials en el seu futur acadèmic i professional.
El disseny i la programació de robots requereixen una constant anàlisi de problemes i la cerca de solucions. Aquesta activitat permet als nens treballar el pensament lògic de manera natural i lúdica. La robòtica ofereix reptes que han de ser resolts, com fer que el robot es mogui d’un punt a un altre o compleixi una determinada tasca. A través de l’assaig i l’error, els alumnes aprenen a trobar solucions, desenvolupant la seva capacitat de raonament i la seva resiliència davant de les dificultats.
Tot i que la robòtica es basa en regles tècniques i científiques, ofereix un ampli espai per a la creativitat. Dissenyar robots o programar-los per realitzar accions específiques permet als infants experimentar, provar noves idees i explorar solucions no convencionals. Aquest ambient de llibertat creativa estimula la innovació i fa que els nens aprenguin a pensar “fora de la caixa”, habilitat que serà fonamental per afrontar els desafiaments del segle XXI.
La robòtica engloba diverses disciplines, com la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques (STEM), que són crucials per al futur dels alumnes. En lloc d’aprendre aquestes matèries de manera teòrica i aïllada, la robòtica permet als nens aplicar els conceptes STEM a la vida real. Això fa que l’aprenentatge sigui més atractiu i pràctic, ajudant els estudiants a veure la relació entre allò que aprenen a l’aula i el món real.
Encara que la robòtica pot semblar una activitat solitària, a l’aula sovint es treballa en grups, el que fomenta el treball en equip i la col·laboració. Els infants aprenen a compartir idees, a escoltar els altres, a repartir tasques i a col·laborar per assolir un objectiu comú. A més, aprenen a gestionar les emocions quan alguna cosa no surt bé, desenvolupant la seva resiliència i paciència. Aquestes habilitats socials i emocionals són tan importants com les habilitats tècniques.
La robòtica és una de les tecnologies clau en el desenvolupament de moltes indústries i sectors, des de la medicina fins a l’automoció. Introduir els nens en aquest camp des de petits els prepara per a les professions del futur, moltes de les quals encara no existeixen. Tenir una base sòlida en robòtica i programació no només els obre les portes a carreres relacionades amb la tecnologia, sinó que també els dona eines per entendre com funciona el món tecnològic que els envolta.
La robòtica ensenya que els errors són una part natural del procés d’aprenentatge. Els nens que treballen amb robots sovint s’enfronten a problemes que necessiten diversos intents per solucionar. Aquest cicle d’assaig-error-promoció d’una mentalitat de creixement, on l’error no és vist com un fracàs, sinó com una oportunitat per aprendre i millorar. Aquest enfocament positiu cap a l’aprenentatge és crucial per a un desenvolupament saludable tant acadèmicament com emocionalment.
La robòtica no només reforça les matèries STEM, sinó que també té aplicacions en altres àrees com l’art i les humanitats. Els alumnes poden crear robots artístics, programar històries interactives o explorar problemes socials a través de projectes tecnològics. Aquesta transversalitat fa que la robòtica sigui una eina educativa molt rica, capaç de connectar diferents àmbits de coneixement i d’ajudar a integrar l’aprenentatge d’una manera més completa i significativa.
Introduir la robòtica en edats primerenques a les escoles no és només una manera de preparar els infants per al futur tecnològic, sinó que també ofereix beneficis profunds en el seu desenvolupament cognitiu, creatiu i social. A través de la robòtica, els nens i nenes aprenen a resoldre problemes, a treballar en equip, a ser creatius i a aplicar coneixements teòrics a situacions pràctiques. En un món on la tecnologia continuarà evolucionant a gran velocitat, donar-los aquestes eines des de petits és essencial per assegurar que estiguin preparats per a qualsevol desafiament que el futur els pugui presentar.
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2020 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola