Cervantes, 5-15 - Cerdanyola del Vallès

936 920 884

Explorem el món de la ceguesa: I tu, com ho veus?

Explorem el món de la ceguesa: I tu, com ho veus?

A l’escola, els projectes educatius poden ser més que simples tasques acadèmiques; poden ser viatges emocionants cap a la comprensió i l’empatia. Un d’aquests projectes transformadors s’ha centrat en l’exploració del món de la ceguesa, amb l’objectiu de comprendre les dificultats que enfronten les persones cegues i trobar maneres de facilitar la seva vida quotidiana. Aquí us presentem un resum d’aquest apassionant projecte de l’àmbit STEAM desenvolupat pels alumnes de primer de secundària de FEDAC Cerdanyola.

El nostre projecte sobre la ceguesa no només busca informar als nostres alumnes sobre aquesta condició, sinó que també pretén fomentar l’empatia i la comprensió cap als individus que la pateixen. Per això, vam començar explorant els diferents tipus de ceguesa i les seves causes. Des de la ceguesa total fins a la baixa visió, els alumnes van aprendre sobre les diverses maneres en què aquesta condició pot manifestar-se i com afecta la vida quotidiana de les persones cegues.

Un dels aspectes més curiosos d’aquest projecte va ser explorar com experimenten els cecs el món dels somnis. Els alumnes van descobrir que, tot i la falta de vista, les persones cegues segueixen experimentant somnis vívids, que sovint es basen en altres sentits com l’oïda i el tacte. Aquesta descoberta va obrir un diàleg profund sobre la naturalesa de la consciència i la percepció.

El projecte va continuar amb una immersió en el sistema de lectura i escriptura Braille, gràcies a la visita d’en Bernat Franquesa. El 2008 va fundar l’empresa Touch Graphics Europe (TGE), amb l’objectiu d’expandir els productes de Touch Graphics Inc, amb seu a Nova York, EUA, al mercat europeu. Ens ha explicat com dissenyen i fabriquen productes multisensorials per facilitar la comunicació a persones amb discapacitat visual. Proporcionen serveis com gràfics tàctils, consultoria d’accessibilitat, Braille i retolació accessible i una gamma de productes Talking Tactile Tablet (TTT) que permet als usuaris obtenir informació àudio mentre exploren tàctilment una imatge en relleu.

Els alumnes van aprendre sobre la història del sistema tàctil desenvolupat per Louis Braille, que ha estat fonamental per a l’accessibilitat de les persones cegues a la informació escrita. A través d’activitats pràctiques, com escriure i llegir en Braille, els alumnes van comprendre la importància d’aquest sistema per a la inclusió.

Una part creativa i inspiradora del projecte va ser l’adaptació d’obres d’art de l’artista Piet Mondrian per fer-les accessibles a les persones cegues. Utilitzant materials tàctils i textures, els alumnes van recrear les característiques distintives de les pintures de Mondrian, permetent als visitants experimentar-les a través del sentit del tacte. Aquesta activitat no només va ajudar a desenvolupar la creativitat dels alumnes, sinó que també va destacar la importància de l’accessibilitat en l’art i la cultura.

A més, els alumnes van crear codis QR vinculats a àudios explicatius sobre les obres d’art seleccionades. A través d’aquests codis, s’accediex a una narració detallada sobre l’obra, el seu significat profund i com havia estat adaptada per ser percebuda per persones amb discapacitat visual. Aquesta iniciativa amplia l’accés a l’art a una audiència més àmplia.

Un altre aspecte destacat del projecte va ser l’exploració de les noves tecnologies dissenyades per millorar la vida quotidiana de les persones cegues. Des de les aplicacions de reconeixement de veu fins als lectors de pantalla, els alumnes van descobrir com les innovacions tecnològiques poden obrir noves oportunitats i sobretot com la Intel·ligència Artificial millora l’autonomia i la independència de les persones amb discapacitat visual.

També lligat amb l’escriptura Braille, ens vam endinsar en l’ús del disseny 3D, dibuixant i imprimint amb les nostres impressores unes plaques distintives per l’escola amb relleu i amb Braille. 

Per últim, vam estudiar i aprendre com la programació i la robòtica es posen al servei de les persones amb discapacitat visual per fer la seva vida més autònoma, aplicant-ho a la seva mobilitat. Amb aquesta finalitat, vam realitzar una investigació sobre el funcionament dels semàfors i de l’entorn de l’escola. Això ens va permetre definir en quins punts caldria posar semàfors sonors per accedir a l’escola i programar-los amb els nostres Electrolabs (Arduino).

Programar
la ceguesa

Per enriquir encara més l’experiència dels alumnes, la Maria Petit, una persona cega reconeguda per la seva dedicació a la promoció dels drets de les persones amb discapacitat visual, va visitar l’escola amb el seu gos pigall Reagan. La seva presència va ser inspiradora i va donar als alumnes una visió real i personal de les experiències i reptes que s’enfronten les persones cegues en la seva vida diària. A través de la seva història, els alumnes van comprendre la importància de l’advocacia i la solidaritat en la lluita per la inclusió.

En resum, el projecte sobre la ceguesa a l’escola I tu, com ho veus? ha estat una experiència educativa enriquidora i transformadora. Des de l’exploració del Braille fins a la creació d’obres d’art accessibles i la inspiradora visita de la Maria Petit, els alumnes han après la importància de la inclusió i la comprensió en la construcció d’un món més equitatiu i accessible per a tothom. Aquest projecte ha estat una experiència memorable pels alumnes, motivant-los a seguir treballant per un futur més inclusiu i compassiu.

I tu com ho veus?
CreaEscola Quality Certificate for Education Website