Cervantes, 5-15 - Cerdanyola del Vallès

936 920 884

El Pla Lector a FEDAC Cerdanyola

El Pla Lector a FEDAC Cerdanyola

Aquest curs iniciem un nou projecte dins de la nostra línia pedagògica: el Pla Lector.

Des de fa uns anys estem observant com els nostres alumnes estan cada vegada més immersos en un món digital on mòbils, tablets, ordinadors i plataformes de televisió els ofereixen tot un ventall d’entreteniment. No és d’estranyar que cada vegada, tant a casa com a l’escola, les famílies i els docents trobem dificultats per a què la majoria dels alumnes se sentin atrets per la lectura. I és que, sovint, les pantalles ofereixen entreteniment immediat i, en canvi, la lectura requereix un esforç que, si no es té l’hàbit lector, pot esdevindre feixuga i poc motivant.

Moltes vegades els nostres infants no agafaran un llibre perquè els és més còmode entretenir-se amb una pantalla. Quan als alumnes els preguntes T’agrada veure la tele?, pràcticament tots diuen que sí, però si els preguntes T’agrada tot el que fan a la tele?, et miren amb cara estranya i contesten que clarament no. Per això aquest projecte busca posar a l’abast els llibres que sabem que els agradarà per aconseguir trencar amb la idea No m’agrada llegir.

Als alumnes sempre se’ls ha animat a anar als prestatges de les biblioteques que tenim als espais comuns de l’escola per a què trobin un llibre que els cridi l’atenció i s’enganxin a la lectura, però realment pocs s’unien a la proposta. És per aquest motiu que ens vam plantejar: com podem aconseguir tenir una biblioteca a disposició de l’alumne que tingui els llibres més llegits dels últims mesos, és a dir, els èxits del moment, tal i com ho fan les plataformes digitals amb les pel·lícules o sèries?

I així és com sorgeix el nostre pla lector on, a partir de I5, els alumnes tindran a la seva disposició entre vuit i dotze llibres al curs que les llibreries de referència ens garanteixen que són els que més èxit tenen. Els alumnes lliurement els escolliran i els hauran de llegir al ritme que necessitin. Així doncs, garantint la individualització de cada alumne, els docents anirem fent seguiment d’aquestes lectures. En comptes d’acabar amb un treball o control escrit, finalitzarà amb una conversa tu a tu amb el seu mestre/a sobre aquella història, tal i com faríem a casa sobre una pel·lícula que haguem vist el dissabte.

Al juny cada infant es podrà quedar un conte, en el cas dels més petits, o dos llibres a partir de I5, dels que han treballat al llarg del curs. D’aquesta forma al curs vinent es tornaran a comprar tots els llibres de nou per tal de garantir que aquesta biblioteca escolar estigui sempre actualitzada i renovada amb els èxits del moment.

Lligat a aquest PLA LECTOR hi ha un seguit d’activitats que també fomenten el plaer per la lectura i generen hàbits lectors en el nostre alumnat:

  • A l’etapa d’educació primària els mestres llegeixen per capítols un llibre d’èxit actual en veu alta a l’aula per tal de servir d’exemple d’entonació i fonètica, així com generar interès per la lectura.
  • A l’etapa d’educació infantil els docents tenen programat un conte per setmana que treballaran diàriament de forma oral per tal d’obrir la porta a la lectura des d’un inici de l’escolaritat.

El passat divendres 20 d’octubre, el contacontes a càrrec de la coneguda Rosa Fité va ser tot un èxit gràcies a l’assistència d’un total de 72 famílies. Aquesta proposta va donar el tret de sortida a les tardes culturals, on infants i famílies van acudir a l’escola per gaudir plegats d’una activitat amb la narració de contes com a eix central.

El Pla Lector és una eina fonamental per al desenvolupament de la competència lectora en els infants i joves. Aquest pla fomenta la lectura com a eina de coneixement i enriquiment personal, i s’ajusta perfectament al projecte #avuixdemà de les Escoles FEDAC. Aquest projecte busca preparar els estudiants per a un futur més digital i interconnectat, on les habilitats de lectura crítica i comprensió són essencials. El Pla Lector impulsa la lectura com a eina d’aprenentatge, enfortint les capacitats de comprensió, expressió i anàlisi. Així, el Pla Lector i el projecte #avuixdemà es complementen per formar ciutadans competents i preparats per al món modern.

L’escola té un ferm compromís amb el foment de la lectura, per això seguirà vetllant per a què la bona acollida del pla lector i les tardes culturals continuint sent protagonistes a l’escola. 

Les propostes literàries de sisè de primària
Pla lector
CreaEscola Quality Certificate for Education Website