Donem resposta als reptes del món actual
Cervantes, 5-15 - Cerdanyola del Vallès
936 920 884
La millora de la conservació de la biodiversitat del Parc Natural de Collserola és l’objectiu que els alumnes de 3r de secundària s’han proposat en el projecte Aprenentatge-Servei (ApS) del curs 2020-2021. Per tal de posar en pràctica aquesta necessitat real de l’entorn del nostre alumnat, en hem desplaçat al Centre d’Educació Ambiental Can Coll per conèixer i retirar espècies invasores i contribuir en la conservació de la fauna pol·linitzadora.
En una primera sessió al Centre d’Educació Ambiental de Can Coll, els tècnics ens han posat en context per conèixer la història de la finca de Can Coll i la seva masia, ja documentada l’any 1495. Ens han explicat els serveis ambientals del Parc Natural de Collserola tant per la millora de la conservació de la biodiversitat com per les persones i, també, les diverses problemàtiques que alteren la conservació.
Un cop hem pres consciència de la realitat ecològica del parc, ja a l’escola ens hem documentat més concretament sobre la conservació dels invertebrats pol·linitzadors per elaborar un pla de treball. Així han sorgit les dues actuacions que hem dissenyat per contribuir al manteniment d’aquests éssers vius.
El grup format per en Pol, l’Eduard, l’Alejandro i en David, han volgut buscar espais per afavorir la reproducció dels invertebrats pol·linitzadors. Així que han posat fil a l’agulla i, eines en mà, han estat els encarregats de construir un hotel d’insectes reutilitzant diversos material: una caixa de fruita, canyes, pinyes, palla …
Un segon grup s’ha encarregat d’arranjar un jardí amb plantes aromàtiques i mel·líferes com el cap d’ase (Lavandula dentata), la gazània (Gazania rigens) i la calèndula (Calendula officinalis), entre d’altres. La Júlia, l’Edgar, l’Ariadna, la Irene, l’Arnau i l’Àngel han sel·leccionat ells mateixos les espècies, han netejat les males herbes de la zona propera a l’hotel d’insectes, han posat fem fer adobar el sòl i han plantat indicant amb cartells cadascuna de les plantes per indentificar-les correctament. Aquesta iniciativa ha de servir per afavorir l’alimentació d’aquests invertebrats pol·linitzadors i la seva proximitat als horts de la finca.
La col·laboració de FEDAC Cerdanyola amb el Parc Natural de Collserola per contribuir a la conservació de la fauna pol·linitzadora surt publicada en el butlletí 132 del parc.
El projecte Aprenentatge-Servei (ApS) combina els processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en una sola acció. Es caracteritzen per donar resposta a necessitats reals de l’entorn de l’escola, el servei a la comunitat i el procés d’aprenentatge integrat en el currículum.
D’aquesta manera, aquests projectes ofereixen als alumnes la possibilitat de comprometre’s en activitats socials, que reforcen valors de respecte, responsabilitat, justícia, alteritat…, mentre participen en la millora de l’escola, el barri, el poble o la ciutat. Aquesta participació activa els permet fer una lectura de la realitat social i del context i, alhora, aprendre continguts del currículum a través de l’experiència.
Els projectes Aprentatge-Servei (ApS) que duem a terme a l’escola comprenen un ampli ventall de serveis a la comunitat: conservació del medi ambient, projectes de suport i acompanyament a l’escolarització i la formació, projectes de prevenció i millora en l’àmbit de la salut, projectes per estimular la participació al barri o a l’entorn immediat, serveis per millorar la qualitat de vida dels veïns, etc.
“Així, els alumnes aprenen mentre treballen en les necessitats reals de l’entorn amb la finalitat de millorar-lo.“
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2020 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola