Cervantes, 5-15 - Cerdanyola del Vallès

936 920 884

Som Pescadors de plàstic a FEDAC Cerdanyola

Som Pescadors de plàstic a FEDAC Cerdanyola

Aquest curs els alumnes de 1r d’ESO han col·laborat en el projecte Pescadors de Plàstic, una iniciativa del Centre Tecnològic BETA de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVIC). A través de l’estudi d’una problemàtica ambiental com és la contaminació de residus plàstics als nostres rius i el seu paper com a transportadors fins al mar, aquesta proposta té com objectiu principal promoure l’ensenyament del mètode científic.

Estudi multicèntric

Aquest projecte està adreçat a alumnes d’educació secundària de centres propers a les conques dels rius Besós i Ter. Ells mateixos desenvolupen un estudi científic que recull evidències sobre la problemàtica de l’augment dels residus plàstics en aquestes zones, analitzen les dades de camp obtingudes i comparteixen les conclusions extretes amb els organitzadors del projecte del Centre Tecnològic BETA de la UVIC i les altres 36 escoles adherides al programa Pescadors de Plàstic.

Els afluents del riu Besós escollits per fer l’estudi, són el Torrent de Can Coll i el Torrent de Sant Iscle, dos cursos fluvials del terme municipal de Cerdanyola al seu pas pel Parc Natural de Collserola que desemboquen a la Riera de Sant Cugat, afluent del riu Ripoll i tots ells pertanyen a la conca del riu Besós. A cada classe de 1r d’ESO s’ha assignat un dels dos torrents, dels quals s’han investigat els usos habituals del sòl a través de l’aplicació Vissir3 de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya i s’han elaborat les hipòtesis sobre la presència de residus plàstics en el tram d’estudi i l’origen d’aquests.

Reconeixement del terreny

El mes d’abril d’enguany s’ha dut a terme el treball de camp que consisteix en dues sortides a les zones investigades. En una primera visita, s’ha inspeccionat el terreny i s’ha procedit a l’identificació de la fauna i la flora autòctona de la zona i de les espècies invasores, com per exemple el Miraguà de Jardí (Araujia sericifera). Aquesta planta vascular procedent de la part oriental d’Amèrica del Sud, és un tipus de liana que competeix per la llum amb la flora nativa, provocant el desplaçament i impedint la regeneració dels arbres i arbustos dels boscos de la ribera.

Mostreig del tram d’estudi

La segona sortida que hem realitzat ha estat per fer el mostreig del tram d’estudi. Primerament, hem delimitat entre tots el tram del riu on s’ha de realizar el mostreig, de 20x10m. Un cop delimitat el tram de riu, desenvolupem les cinc tasques principals, cadascuna de les quals ha de ser desenvolupada per un equip d’investigació format per entre 5-6 estudiants:

  • Equip d’Investigació 1: és l’encarregat de mesurar la velocitat del corrent del riu i també de descriure els residus flotants que trobem a la llera del riu, incloent-hi la recollida de mostres per determinar microplàstics a l’aigua.
  • Equip d’Investigació 2 i Equip d’Investigació 3: s’encarreguen d’avaluar la presència de residus en diferents franges de la ribera del riu. Es contaran i classificaran els residus trobats per determinar la presència de residus plàstics.
  • Equip d’Investigacio 4: s’encarrega de classificar tots els residus recollits pels Equips d’Investigació 2 i 3 en diferents tipologies i pesar-los.
  • Equip d’Investigació 5: és l’encarregat de descriure el tram de riu mostrejar i documentar, fent fotos i vídeos, el desenvolupament del mostreig i les activitats dels altres equips.

Divulgació dels resultats

Un cop realitzat el mostreig és el moment de revisar els resultats i de posar en comú els resultats obtinguts per cada equip d’investigació amb la resta d’equips a classe.

Després d’obtenir resultats d’una investigació científica, és molt important compartir-los amb altres persones. Per això, la tasca dels investigadors i investigadores no acaba en les conclusions, sinó que just en aquest moment comença una feina molt important: la divulgació científica es pot fer de moltíssimes maneres, però les més habituals acostumen a ser comunicacions orals o pòster en congressos, jornades o seminaris, o bé comunicacions escrites com articles científics en revistes especialitzades o altres mitjans.

Així doncs, un cop finalitzada la nostra investigació, ara és l’hora de preparar els resultats per poder presentar-los a la resta d’escoles a través de la pàgina web de Pescadors de Plàstic. Per fer-ho, utilitzem el format del pòster científic per resumir de manera molt visual i clara els resultats que hem trobat.

Donades les restriccions ocasionades per la pandèmia, l’exposició oral del pòster s’ha realitzat a les aules del propi centre. Esperem de cara al curs vinent poder-ho compartir de forma presencial amb la resta d’escoles adherides al projecte Pescadors de Plàstic i viure l’experiència completa de la professió científica!

CreaEscola Quality Certificate for Education Website